Fjärrlån

Som student eller anställd vid naturvetenskapliga fakulteten kan du endast göra fjärrlån om det material du behöver för dina studier eller din forskning inte finns vid något av Lunds universitets bibliotek. När du gör ett fjärrlån beställs materialet från ett annat bibliotek.

Innan du beställer fjärrlån

Innan du gör ett fjärrlån behöver du kontrollera om boken eller artikeln går att få tag på vid Lunds universitets bibliotek.

Du kan söka efter böcker i bibliotekskatalogen LUBcat eller i söktjänsten LUBsearch.

Hittar du materialet så lånar eller beställer du det lokalt istället för att gå vidare med ett fjärrlån.

Du kan söka efter tidskrifter i bibliotekskatalogen LUBcat eller i söktjänsten ePublications. Artiklar som publicerats i tryckta tidskrifter som finns på Universitetsbiblioteket hittar du via tjänsten Lubito. I Lubito kan du söka fram tidskriften och sedan fylla i ett beställningsformulär, så skickas artikeln som PDF till din e-postadress inom tre dagar.

Beställ böcker och artiklar via fjärrlån

Om boken eller tidskriften du söker inte finns vid något av Lunds universitets bibliotek kan du söka i den nationella katalogen Libris.

Sök i Libris, Sveriges nationella bibliotekskatalog

Du beställer böcker och artiklar via fjärrlån genom att klicka på länken nedan och logga in med användarnamn och lösenord kopplat till studentkonto/Lucat-identitet. Första gången du loggar in behöver du registrera dina uppgifter innan du kan gå vidare med fjärrlånebeställningen.

Beställ böcker och artiklar via fjärrlån – basill.lub.lu.se

Leveranstid

Hur lång tid det tar att få boken eller artikeln du beställt beror på tillgång och varifrån materialet skickas. Du bör räkna med minst en veckas leveranstid för böcker. Artiklar levereras ofta inom 24 timmar.

Kostnad

Fjärrlån är kostnadsfria för studenter och anställda som är knutna till Naturvetenskapliga biblioteket.

Johnny Jönsson
Ansvarar för fjärrlån och e-boksbeställningar.
johnny [dot] jonsson [at] science [dot] lu [dot] se