Ämnes- och resursguider

Vi har samlat information i ämnes- och resursguider för att underlätta för dig i ditt arbete eller i dina studier.

Om guiderna

Ämnes- och resursguiderna är en bra ingång för att snabbt hitta relevant material, till exempel ämnesrelevanta databaser, tidskrifter eller e-böcker. Guiderna kan också ge dig vägledning i källkritik, skrivande, referenshantering och akademisk hederlighet.

Genvägar till innehållet

Allmänna guider

Referensguide för APA 7:e upplagan

Guide till hur du skriver referenser med referensstilen APA, 7:e upplagan.

Biologi och Miljövetenskap

Litteraturöversikt

Guiden är till för dig som ska göra en systematisk litteraturöversikt. Guiden kan användas till både lite större litteraturprojekt inom avancerade kurser och till kortare litteraturprojekt, samt examensarbeten.

Litteraturöversikt – lub.lu.se

eReference Works

Guiden lyfter fram ett urval av elektroniskt tillgängliga referensverk, till exempel ordböcker, uppslagsverk och handböcker som du har tillgång till i fulltext.

eReference Works, Biology and Environmental Science – lub.lu.se

Fältguider

Guiden innehåller fältguider i elektroniskt format, som du antingen kan ladda ner på förhand eller komma åt där du har internetuppkoppling.

Fältguider – lub.lu.se

Söka

Guiden ger praktiska råd när du ska söka information för dina kursprojekt eller din avhandling.

Söka – lub.lu.se

Writing and Sources

Guiden ger dig praktiska råd om vetenskapligt skrivande, olika typer av källmaterial och källkritik.

Writing and Sources – lub.lu.se

Fysik och astronomi

Library Guide for Students at Advanced Level

Guiden samlar bibliotekets verktyg och resurser för att underlätta för dig när du ska söka information och skriva ditt examensarbete.

Library Guide for Students at Advanced Level – lub.lu.se

Library Guide for Physicists

Guiden, som riktar sig till dig som är forskare eller lärare, samlar bibliotekets verktyg och resurser för att underlätta för dig när du söker, skriver, publicerar och undervisar.

Library Guide for Physicists – lub.lu.se

eReference Works, Physics and Astronomy – lub.lu.se

Kursguider

Fysik för lärare, årskurs 7-9

Fysik för lärare, årskurs 7–9 – lub.lu.se

Medical optics

Medical optics – lub.lu.se

Geologi, naturgeografi och ekosystemvetenskap

eReference Works

Guiden innehåller ett urval av elektroniskt tillgängliga referensverk, till exempel ordböcker, uppslagsverk och handböcker som du har tillgång till i fulltext.

eReference Works, Earth and environmental sciences – lub.lu.se

Kemi

Chemistry and Chemical Engineering

Guiden ger dig en samlad ingång till böcker, tidskrifter, patent och standarder, data, kemiska egenskaper, uppslagsverk och handböcker, lagar samt verktyg för referenshantering och vägledningar i informationssökning.

Chemistry and Chemical Engineering – lub.lu.se

Encyclopedias and handbooks