Registrera din forskning i forskningsdatabasen LUCRIS

Genom att registrera din forskning i forskningsdatabasen LUCRIS gör du din forskning tillgänglig för såväl kollegor som det omgivande samhället. Uppgifterna du registrerar blir nämligen synliga i Lunds universitets forskningsportal, som är universitetets ansikte utåt när det gäller forskning. LUCRIS är också ett viktigt verktyg när universitetets forskning ska utvärderas.

Genvägar till innehållet

Uppgifter som biblioteket hjälper till med

Universitetsbiblioteket importerar regelbundet publikationer (med författare knutna till Lunds universitet) från databasen Scopus till forskningsdatabasen LUCRIS. Övriga bidrag behöver du som forskare eller doktorand registrera manuellt i LUCRIS.

Bibliotekarierna granskar kontinuerligt samtliga publikationsposter som läggs in av forskare i LUCRIS. Detta gör vi för att säkerställa kvaliteten i posternas metadata innan de blir synliga för alla i forskningsportalen.

Uppgifter för dig att mata in i LUCRIS

Som forskare eller doktorand ansvarar du för att registrera information om din forskning i LUCRIS samt hålla informationen uppdaterad.

Du behöver mata in följande i LUCRIS:

• Din forskningsoutput
  • Ditt doktorandprojekt, om du är doktorand
  • Uppgifter i din personliga profil. Den ska innehålla:
    • Porträttbild på dig
    • Ämnesord som beskriver ditt forskningsområde (i första hand ämnesord enligt Universitetskanslersämbetet (UKÄ), men du kan också ange egna ämnesord)
    • En beskrivning av det egna forskningsfältet på svenska och engelska

Se fakulteternas riktlinjer nedan för mer detaljerad information.

Stöd för hur du matar in information i LUCRIS – medarbetarwebben.lu.se

Naturvetenskapliga fakultetens och Lunds tekniska högskolas riktlinjer för inmatning

Naturvetenskapliga fakulteten och Lunds tekniska högskola (LTH) har tagit fram varsitt dokument som innehåller riktlinjer för de uppgifter som ska matas in i LUCRIS.

Registrera och publicera din avhandling i fulltext

Som doktorand spikar du din avhandling elektroniskt i LUCRIS. Klicka på länkarna nedan för att få information om hur du går till väga.

Stöd för att registrera och publicera din avhandling – medarbetarwebben.lu.se

Svar på vanliga frågor om att registrera en avhandling i LUCRIS – medarbetarwebben.lu.se

Om du har frågor kring registrering av din avhandling i Lucris kontakta din fakultetssekreterare.

Skapa ditt CV med hjälp av LUCRIS

Med hjälp av CV-modulen i LUCRIS kan du snabbt och enkelt skapa ett anpassat CV.

Stöd för att skapa ditt CV med LUCRIS – medarbetarwebben.lu.se

Behörighetsroller i LUCRIS

Alla anställda vid universitetet kan logga in i LUCRIS och hantera information om sig själva.

Du kan få en utökad behörighetsroll i LUCRIS om du ska:

• Arbeta med support
  • Granska forskningsoutput, inklusive publikationer
  • Validera avhandlingar
  • Mata in information för andras räkning

Läs om behörighetsroller i LUCRIS – medarbetarwebben.lu.se

Biologibiblioteket

Johnny Jönsson
johnny [dot] jonsson [at] science [dot] lu [dot] se (johnny[dot]jonsson[at]science[dot]lu[dot]se)

Fysik- och astronomibiblioteket

Fredrik Larsson
fredrik [dot] larsson [at] science [dot] lu [dot] se (fredrik[dot]larsson[at]science[dot]lu[dot]se)