Geobiblioteket

Här hittar du information om Geologibibliotekets öppettider, adress och kontaktuppgifter.

Entré till byggnad. Foto: Helena Bergqvist.

Öppettider

Biblioteket är bemannat och öppet för alla:
Måndag–tisdag: 09.00–15.00
Onsdag: 09.00–12.30
Torsdag–fredag: 09.00–15.00

Påsk

28 mars: 10.00–13.00
29 mars–1 april: Stängt

Meröppet

Som student vid Geologiska institutionen och Institutionen för naturgeografi och ekosystemvetenskap har du tillgång till biblioteket på vardagar klockan 07.30–20.00 med ditt LU-kort.

Som anställd vid Geologiska institutionen och Institutionen för naturgeografi och ekosystemvetenskap har du tillgång till biblioteket alla dagar, dygnet runt, med ditt LU-kort.

Det finns en utlåningsstation där du själv kan låna bibliotekets böcker under obemannad tid. Det går även att lämna tillbaka böcker i en återlämningslåda utanför biblioteket när det är stängt.

Läs om LU-kortet – lukortet.lu.se

Kontakt och adress

E-post: geobiblioteket [at] science [dot] lu [dot] se
Besöksadress: Geocentrum II, Sölvegatan 12, Lund
Postadress: Box 188, 221 00 Lund
Internpost: Hämtställe 16

Se biblioteket på karta i Google Maps

Vi som jobbar på Geobiblioteket:

Ulrika Björklund
Lars-Johan Lyttkens Lindén
Britta Smångs

Hans Holm
Britta Renman

Kontaktuppgifter till alla bibliotekarier på Naturvetenskapliga biblioteket

Om biblioteket

Geobiblioteket ger service till anställda och studenter vid Geologiska institutionen och Institutionen för naturgeografi och ekosystemvetenskap vid Lunds universitet, men även till universitetet i övrigt. Geologi och naturgeografi är ämnen som engagerar, därför är vi också glada över att kunna erbjuda service till personer i den bredare allmänheten som har ett intresse för dessa ämnen.

I våra samlingar hittar du litteratur, kartor och andra informationsresurser inom de geovetenskapliga ämnesområdena. Vi har kursböcker till utlån och referensexemplar att läsa i biblioteket. Vi erbjuder också stöd och vägledning i informationssökning, referenshantering och frågor som rör vetenskaplig publicering.

Eftersom många kommer till Geobiblioteket erbjuder vi en god och varierad studiemiljö. Vi har tysta studieplatser vid vår referenssamling, en datorsal samt ett grupprum som kan bokas av institutionernas anställda och studenter. På ovanvåningen erbjuder vi sköna sittplatser med ett behagligt ljus från de stora glaspartierna. Denna yta går också att boka för evenemang av olika slag vilka brukar vara mycket uppskattade.

Program på Geobibliotekets datorer

Datorsalen finns längst in i biblioteket på entréplan

Microsoft Office
LibreOffice