Om biblioteket

Naturvetenskapliga biblioteket är ett fakultetsbibliotek som är till för dig som studerar eller forskar vid de institutioner som ingår i naturvetenskapliga fakulteten, inklusive de institutioner som är gemensamma med Lunds tekniska högskola (LTH). Biblioteket är också öppet för allmänheten.

Fyra ämnesbibliotek

Naturvetenskapliga biblioteket består av fyra ämnesbibliotek:

Vi ingår i nätverket Biblioteken vid Lunds Universitet.

Lunds universitets bibliotek – lub.lu.se

Service på Naturvetenskapliga biblioteket

Biblioteket ger dig tillgång till bland annat böcker och tidskrifter i både tryckt och elektroniskt format, databaser och referenslitteratur. Till ditt förfogande finns även läsplatser, grupprum, utskrifts- och skanningsmöjligheter.

På biblioteket får du personlig service och stöd i dina studier, din undervisning och din forskning. Våra bibliotekarier är experter på att söka fram vetenskaplig information och hjälper dig gärna med detta.

I nära samarbete med kursansvariga lärare undervisar bibliotekarierna i informationssökning samt handleder dig som är student i bland annat källkritik och akademisk hederlighet. Särskild service ger vi dig med lässvårigheter.

Trådlöst nätverk

Student eller anställd

Som student eller anställd kan du koppla upp dig på det trådlösa nätverk Eduroam, som är gemensamt för många lärosäten i världen. Innan du kan använda det första gången behöver du göra inställningar för trådlöst nätverk på den enhet du vill använda.

Läs om hur du ansluter dig till Eduroam – lu.se

Gästinloggning

Om du varken är student eller anställd kan du använda det trådlösa nätverket LU Guest. Så här gör du för att ansluta:

1. Välj LU Guest bland de tillgängliga nätverken på din enhet och anslut.
  2. Starta en webbläsare.
  3. Du bör komma till en sida som frågar efter SMS-registrering. Om du inte får fram den per automatik så försök surfa till valfri sida (exempelvis lu.se) så kommer den upp.
  4. Skriv in ditt namn och ditt telefonnummer.
  5. Klicka i att du accepterar villkoren och klicka på Registera.
  6. Skriv in koden du får via SMS och klicka på Logga in.

Nu är du ansluten. Observera att internetuppkopplingen med LU Guest är tidsbegränsad till ett dygn.

Bibliotekschef

Porträtt. Foto: Helena Bergqvist.

Kristina Holmin Verdozzi
Mobil: 070-259 63 77